
„Sztuka na czwartkowym talerzu” – to projekt, który realizujemy już od pierwszych dni września. Zaczęliśmy od cofnięcia się do pierwszych malowideł powstałych na skałach około 17-15 tysięcy lat przed naszą erą. Za pomocą herbaty pomalowaliśmy zgięte kilka razy kartki, aby uzyskać efekt skały. Dzieci zainspirowane malowidłami z jaskiń we Francji i Hiszpanii same rysowały pastelami zwierzęta, które były głównym tematem malowideł naskalnych. Następny czwartek to starożytna Grecja i malarstwo wazowe. Oglądaliśmy wazy wykonane w technice czerwnofigurowej, czarnofigurowej i technice geometrycznej. Zadaniem dzieci było samodzielne ozdobienie szablonu wazy (amfory lub krateru) za pomocą wycinanek i flamastrów i tak powstały nasze wazy czarno figurowo-geometryczne. Kolejny przystanek w podróży do historii sztuki to architektura starożytnego Rzymu. Postanowiliśmy zbudować Koloseum i podobnie jak Rzymianie robiliśmy go etapami. Nam zajęło to 4 dni, a starożytnym około 8-10 lat. Ostatni czwartek września to również starożytne budowle – egipskie piramidy. Obejrzeliśmy film edukacyjny o budowie i przeznaczeniu piramid i za pomocą nożyczek i kleju każdy zrobił swoją małą piramidę. W październiku przeniesiemy się do średniowiecza – zrobimy zamek, witraże i postaramy się napisać ikonę.
Program „Sztuka na czwartkowym talerzu” ma na celu wprowadzenie dzieci w fascynujący świat sztuki – od tajemniczychmalowideł jaskiniowych i rzeźb starożytnego Egiptu, przez majestatyczne katedry i barwne obrazy mistrzów renesansu, aż po odważne dzieła współczesnych artystów. W każdy czwartek przedszkolaki poznają nowego twórcę lub styl, oglądając reprodukcje dzieł, bawiąc się w małych artystów, a czasem nawet odtwarzając fragmenty znanych prac we własnej interpretacji. Inspiracją dla nazwy programu były słynne Obiady Czwartkowe organizowane przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Były to spotkania artystyczno-kulturalne, podczas których dyskutowano o sztuce, literaturze i nauce. Ten program przenosi tę tradycję do przedszkola – co tydzień dzieci odkrywają nowe dzieła i artystów w ciekawy i twórczy sposób. Sztuka to język, którym ludzkość posługuje się od tysięcy lat, aby opowiadać historie, wyrażać emocje i dzielić się pięknem.
Cele programu:
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej – kształtowanie umiejętności dostrzegania piękna w różnych formach i epokach.
- Poszerzanie wiedzy o świecie – zapoznanie dzieci z różnymi kulturami, stylami i technikami artystycznymi.
- Stymulowanie wyobraźni i kreatywności – inspirowanie do własnych działań twórczych poprzez kontakt z dziełami mistrzów.
- Rozwijanie zdolności manualnych – ćwiczenie precyzji i koordynacji ruchowej podczas zajęć plastycznych.
- Budowanie postawy szacunku wobec dziedzictwa kulturowego – uświadamianie, że sztuka jest częścią historii i tożsamości człowieka.